Linka bezpečí 116 111 není jen telefonní číslo. Je to poslední záchytný bod pro dítě, které se cítí ztracené, zrazené nebo přetížené. Pro mladého člověka, který už neví, kdo by mu mohl pomoci, je to místo, kde ho někdo prostě vyslechne - bez soudění, bez otázek, bez tlaku. A to stačí. V roce 2024 tato služba oslavila 30 let práce, během nichž přes 110 000 dětí a mladých lidí z celé České republiky na ni zavolalo. Každý den. Bez přestávky.
Pro koho je linka bezpečí?
Linka bezpečí je vyhrazená výhradně dětem a mladým lidem. Pokud jsi mladší než 26 let, máš právo zavolat. Nezáleží, jestli jsi 12 let a trpíš šikanou ve škole, nebo 24 let a řešíš rozvod rodičů nebo pocit, že život nemá smysl. Není důležité, jaký je tvůj příběh. Důležité je, že se cítíš špatně - a to stačí.
Nejčastější důvody, proč se na linku obrací, jsou šikana, sebepoškozování, rodinné problémy, stres ze školy, pocit osamění nebo ztráta důvěry ve svět. Někdo zavolá, protože se bojí říct rodičům, co se děje. Někdo nechce, aby někdo věděl, že pláče. Někdo prostě potřebuje, aby ho někdo řekl: „To je těžké. A ty nejsi sám.“
Co se stane, když zavoláš?
Nikdo tě neptá na jméno. Nikdo nezapisuje, odkud zavoláváš. Nikdo tě nevyhodnocuje. To je klíč. Anonymita není jen politikou - je to základní bezpečnostní prvek. Když jsi v krizi, nechceš mít strach, že ti někdo zavolá do školy nebo že ti rodiče najdou záznam. Na Linkě bezpečí to prostě neexistuje.
Konzultanti jsou psychologové nebo sociální pracovníci, kteří absolvovali speciální školení na práci s mladými lidmi. Ví, jak se mluví s dítětem, které se cítí zhroutit. Ví, jak se vyslechnout někoho, kdo neumí říct, co ho trápí. Neříkají: „Zkus to zvládnout.“ Neříkají: „To je normální.“ Říkají: „Tak to zní těžké. Chceš o tom mluvit?“
Nejsou to „pomocníci“. Nejsou to „konzultanti“. Jsou to lidé, kteří sedí s tebou v tom, co prožíváš. A to je úžasná věc.
Nejen telefon - chat a e-mail
Někdo nechce mluvit. Někdo se bojí hlasu. Někdo se prostě neumí vyjádřit. Proto Linka bezpečí nabízí i chat a e-mailovou poradnu. Stačí přejít na linkabezpeci.cz, otevřít chat a začít psát. Anonymně. Bez registrace. Bez čekání na přihlášení.
V roce 2023 spustili novou funkci „Rychlá pomoc online“ - když klikneš na chat, můžeš být připojen k konzultantovi během několika sekund. Není potřeba vyplňovat formuláře. Není potřeba čekat ve frontě. Jen napíšeš: „Mám strašně špatně.“ A za pár minut ti někdo odpoví: „Jsem tady. Co se děje?“
E-mail je ideální pro ty, kdo potřebují čas. Kdo chtějí přemýšlet, co napsat. Kdo se chtějí vyslechnout sami sebe. Odpověď přijde do 48 hodin - a je psaná stejně pečlivě jako hovor.
Co se děje na linkě denně?
Každý den na linku zavolá nebo napíše průměrně 400 dětí a mladých lidí. To je více než 140 000 kontaktů ročně. Většina z nich je z oblastí mimo Prahu - z malých měst, vesnic, kde neexistuje žádná jiná poradna. V těchto místech je Linka bezpečí jediný zdroj, který může pomoci.
Podle dat Národního ústavu duševního zdraví z roku 2022 je 78 % mladých lidí ve věku 14-18 let, kteří se obrátili na krizovou linku, označilo Linku bezpečí jako „nejdůvěryhodnější zdroj pomoci“. To není náhoda. Je to výsledek 30 let spojité práce, tréninku a důvěry, kterou mládež v této službě vkládá.
Naopak, některé stížnosti se objevují v časech špičky - večer, v sobotu, v noci. Pak může být čekací doba delší. Ale to neznamená, že ti nevěří. Znamená to, že je tady moc lidí, kteří potřebují pomoc. A ti, kdo jsou na lince, dělají všechno, co mohou, aby se ti dostalo podpory co nejdříve.
Co se děje dál? Následná pomoc
Linka bezpečí neřeší jen krizi. Pomáhá i najít další kroky. Když si někdo řekne: „Potřebuji pomoci déle,“ konzultant ti neřekne: „To už je mimo můj rozsah.“ Řekne: „Mám pro tebe několik kontaktů v tvojí oblasti. Můžu ti pomoci s tím, jak s tím začít.“
Služba má propojení s místními poradnami, školami, centry pro mládež i s psychiatrickými odděleními. Pokud potřebuješ terapii, kliniku nebo podporu rodičů, linka ti pomůže najít správného člověka. A někdy to znamená jen to, že ti někdo pošle SMS s názvem a telefonem - a řekne: „Tohle je místo, kde ti pomůžou. Já jsem tady, pokud budeš potřebovat.“
Co se děje v budoucnu?
Podle ředitelky spolku je plán na rok 2024 rozšířit tým konzultantů o 15 %, aby se zkrátily čekací doby. Zároveň se připravuje nová mobilní aplikace, která bude obsahovat nástroje pro zvládání stresu, dechové cvičení, krizové plány a přímý přístup k chatu.
Už teď mají na YouTube kanálu série krátkých videí - o tom, jak rozpoznat, že někdo potřebuje pomoc, jak se o sebe postarat, jak mluvit s rodiči o duševním zdraví. A podcasty, které se obrací přímo na mladé lidi: „Jak přežít školu, když ti všechno padá z rukou?“ nebo „Když se cítíš, že nikdo nechápe - co dělat?“
Stále se mění svět. Mění se i problémy, které mladí lidé řeší. Šikana už není jen ve škole - je na Instagramu, TikToku, ve hře. Stres z přílišného vystavování se online. Pocit, že jsi „nevlastní“ vlastním životem. Linka bezpečí se s tím snaží krokovat. A dělá to dobře.
Proč to funguje?
Protože to není jen služba. Je to přítomnost. Je to vědomí: „Někdo tady je. I když nikdo jiný neví.“
Na sociálních sítích se objevují příspěvky jako tento: „Volal jsem na Linku bezpečí, když jsem cítil, že se zhroutím kvůli šikaně ve škole. Konzultantka mě vyslechla, neposuzovala a pomohla mi najít řešení. Dnes už je to lepší díky její pomoci.“
To není marketing. To je pravda. A ta pravda je důležitější než všechny statistiky.
Linka bezpečí 116 111 není řešení všech problémů. Ale je řešením prvního kroku. A někdy je to ten nejtěžší.
Co když nevíš, jestli je to dostatečně důležité?
Neexistuje „dostatečně důležité“. Pokud se cítíš špatně - to je důležité. Pokud se cítíš ztracený - to je důležité. Pokud nemáš, kdo by ti řekl, že to nejde jen tak přeskočit - to je důležité.
Nikdo tě neosvědčí, že máš právo na pomoc. Ale máš. A linka 116 111 to ví. Stačí zavolat. Nebo napsat. Nebo jen kliknout na chat. Nikdo tě neosvědčí. Ale oni tě už přijali. A jsou tady.